"Jos sanon, ett taivas on
musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon, ett maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta
suustani syljen tätä totuutta
saan sen maistumaan puulta ja suultani
luetaan taas ihmisten historia..."
Suora lainaus Kotiteollisuuden
mielestäni aivan mainiosta musiikkituotoksesta "Jos sanon". En muista
tarkalleen miltä levyltä se on tai milloin se julkaistiin, eikä tuollaisilla yksityiskohdilla
ole mielestäni niin merkitystäkään tässä asiayhteydessä. Mutta, mainittakoon,
että kyseessä on aivan mainio yhtye. Enkä ole kysynyt lyriikoilla julkaisulupaa tai käyttöoikeutta, toivottavasti se ei ketään kuitenkaan haittaa.
Tuo Kotiteollisuuden biisi tuskin
itsessään yrittää vaikuttaa kenenkään mielipiteeseen tai muokata niitä sen
suuremmin, mutta mielestäni tuo on vallan osuva lainaus tilanteista mitä näkee
näinä aikoina jonkin verran. On näkynyt menneisyydessäkin, mutta nykypäivänä
ehkä enemmän ja selkeämmin kuin aiemmin.
Mielipidevaikuttaminen
Tarkoitan asialla ja tilanteella
sitä, että joku enemmän tai vähemmän vaikutusvaltainen henkilö tai organisaatio,
yleensä omaa etuaan ajaen, lausuu jonkun mielipiteen, joka monesti
todennäköisesti ei ole edes hänen omansa vaan nämä mielipiteet tulevat omaa
etua tavoittelevilta tahoilta vaikutusvaltaisille omaneduntavoittelijoille
jotka sitten laukovat nämä mielipiteet monesti ominaan ja sen jälkeen
vaikutusvallasta sekä asemasta riippuen media, muut vaikutusvaltaiset ja ihan
tavalliset ihmiset tarttuvat tähän mielipiteeseen.
Tilanteeseen missä tarpeeksi
vaikutusvaltaisella tuella mielipiteestä rakennetaan fakta, missä fiktiostakin
voidaan rakentaa todellisuus, ja tätä mielipidefaktaa sitten toistetaan
toistamisen perään, koska (ja tällä hetkellä toivon, että olet tutustunut
esimerkiksi psykologisen sodankäynnin oppikirjoihin tai markkinointiin – lähes
sama asia, kumpikin perustuu samoihin vaikuttamismetodeihin) kun jotain
toistetaan tarpeeksi paljon ja usein, niin valheestakin, tai hyvin huteralla
pohjalla olevasta todenkaltaisesta asiasta, tulee totta ja uskottava.
Tämän jälkeenkin on yleensä aina
ihmisiä jotka pysyvät asian vastustajina, mutta koska yleensä tässä vaiheessa
kyseiselle agendalle on jo saatu tarpeeksi tukea ja vaikutusvaltaa, niin nämä
vastaan hangoittelijat usein leimataan, jopa suurenkin yleisön (joka ei uskalla
uhmata vallalla olevaa käsitystä) toimesta, epäuskottaviksi ja monesti heistä
tehdään jopa naurunalaisia – jokainen varmaan muistaa sellaisen tapauksen
historiasta kuin Nikolaus Kopernikus, jonka perintö jäi kirkon vastustuksesta
ja yrityksestä huolimatta elämään - ja hyvä niin, koska hän oli oikeassa.
Tässä päästään hauskaan
tilanteeseen, jossa niinkin vaikutusvaltainen mielipidemuokkaaja kuin media
esittää tämän mielipiteen joko faktana, neutraalina sivuhuomautuksena, hauskana
kommenttina tai lyttää mielipiteen kokonaan – riippuen niin monesta asiasta
kuten median omista tarkoitusperistä, agendasta ja siitä kuka mielipiteen on
esittänyt. Esimerkkinä vaikka se, että sellaisen ihmisen mielipidettä olisi
vaikea esittää faktana joka on kertaalleen tai useamman kerran joutunut
esimerkiksi mediassa naurunalaiseksi vaikkakin henkilön esittämä mielipide
olisikin fakta käärittynä hyvin perustellun mielipiteen sisälle. Tai jos
mielipide on aivan absurdi, eikä sovellu senhetkiseen maailmankuvaan – siitäkin
huolimatta, että asia voisi hyvinkin olla totta
Imago
Mielipidevaikuttamiseen liittyy
hyvin vahvasti esittäjän imago ja minkä kanavan kautta mielipide julkaistaan –
toisin sanoen – mitä paremmin rakennettu imago, sen uskottavammalta organisaatio
tai henkilö yleensä vaikuttaa. Sillä ei vaikuta olevan oikeastaan mitään
merkitystä onko mielipiteen esittänyt henkilö niinkään ammattilainen vaan sillä
miltä kaikki saadaan näyttämään. Tervetuloa mediaseksikkyyden sille
aikakaudelle, missä uskottavuuttakin jaetaan ulkoisin perustein.
Joskus imagon, mielipiteiden tai
päätöksien tueksi, vahvistamiseksi, uudistamiseksi tai puhdistamiseksi
saatetaan jopa palkata omat edustajat eli lobbarit kuten viestintätoimistoja,
konsultteja, asiantuntijoita, tutkijoita ja muita. Joskus nykypäivänä myös
sosiaalisessa mediassa on omat peikkonsa, jotka ovat hyvin vahvasti asioiden
puolesta tai vastaan, riippuen miten asia sopii heidän omaan arvomaailmaan ja
tarkoitukseen. Eikä sovi unohtaa rahaa – koskaan ei sovi unohtaa
mielipidevaikuttamisessa rahaa aspektina, eikä varsinkaan sitä kuinka paljon
sitä on tarjolla. Ei tietysti kaikille, mutta niille kenen pussiin mielipiteen
todeksi muokkaaminen pelaa.
Näiden lobbareiden tarkoituksena
pääasiassa on muokata heidän näkökulmia ja ajatuksia jotka milloinkin mistäkin
kyseessä olevasta asiasta päättää. Itse odotan innolla tulevaa TTIP
(Transatlantic Trade and Investment Partnership eli kyseessä on Atlantin
molemminpuolinen vapaakauppasopimus, myöhemmin tekstissä TTIP) -lobbausta
mediassa, ihan vain sillä, että millaisesta näkökulmasta asiaa lähdetään
ajamaan – katselin tuossa yksi päivä amerikkalaista TTIP-lobbausta YouTuben
kautta ja siellä asiaa lähestyttiin ihan puhtaasti taloudellisesta
näkökulmasta, että kuinka paljon se sopimus tulee lisäämään yritysten tuloja.
Yritetään pitää TTIP nyt
kuitenkin irrallaan tästä yhteydestä koska se on sitten aihe erikseen, mutta
sen sanon, että jos se kerta olisi niin hyvä juttu kuin olen kuullut
väitettävän, niin miksi ihmeessä sitä sitten valmistellaan täysin pimennossa
suurelta yleisöltä, eikä kuulemma moni päättäjäkään tiedä kyseisestä asiasta
enempää kuin sen mitä medioissa on esitetty. Sekä kyseisen
vapaakauppasopimuksen valmistelun keskeyttämistä vaativa EU-kansalaisten
kansalaisaloite sensuroitiin tai ”vedettiin pois” 10.9.2014 (Iltalehti.
EU-komissio torppasi kansalaisaloitteen alkuunsa – ”Kataisella selityksen
paikka”. Http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091518664243_uu.shtml.
15.9.2014).
"Avoin" demokratia, sananvapaus ja kansan oikeus sekä halu vaikuttaa
tärkeisiin yhteisiin asioihin eivät tunnu painavan mitään tässä näennäisdemokraattisessa
Euroopassa, missä ihmisten halutaan ajattelevan niin kuin sanotaan ja esitetään
- jos ollenkaan. Missä imago on tärkeämpi kuin se mitä edustaa sekä missä
korruptio on verhottu mustaan ja se kulkee vain varjoissa – poissa näkyvistä,
poissa mielestä.
Oma mielipide ja asenne ovat
tietoisuuden ja tietämyksen kautta muuttuneet sellaisiksi, että sisäinen
skeptikko astuu esiin, kun joku tai jokin pyrkii esittämään mielipiteen faktana, silloin
yleensä takana on jokin tarkoitus jota ei ole tarkoitus tuoda julkisesti ulos.
Ajatus loppuun
Monet voivat miettiä, että mikä
tämän kirjoituksen ajatus on ja mihin tämä liittyy. Ei, tämä kirjoitus ei liity
mihinkään asiaan tai tilanteeseen suoranaisesti. Kunhan vain tahdoin vähän ja
lyhyesti avautua siitä kuinka ihmisten mielipiteisiin yritetään vaikuttaa ja
siihen, miten niin useasti mediassa ei edes kyseenalaisteta eräiden tahojen
esittämiä mielipiteitä vaan ne esitetään faktoina ilman sen erikoisempaa
kritiikkiä. Seuraan myös mielenkiinnolla sellaisten lehdistössämme ja yleisessä ilmapiirissä uusien ilmiöiden pinnalle nousemista kuin sensuuri ja sananvapauden rajoittaminen - epäsuorasti ja hyväksikäyttäen olemassaolevia, muokattuja tai luotuja mielikuvia.
Tähän loppuun jätän vielä
pohdittavaa kuten että - onko tässä, esittämässäni mielipidebloggauksessa
mielipidevaikuttamisesta tarkoituksena ajaa omia etujani jollain tavalla ja
kuinka paljon tästä on faktaa käärittynä mielipiteeseen vai onko tämä vain
mielipide joka yrittää esittää faktaa.
Päätä itse mitä ja mihin uskot,
siksi sinulla on aivot joilla ajatella – jos tämä kirjoitus vaikutti sinusta
uskottavalta ja hyvältä, niin hyvä, mutta jos ei vaikuttanut, niin - hyvä
silloinkin. Ei sillä oikeastaan merkitystä, kunhan se vain sai sinut
ajattelemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti